Summatief toetsen vs formatief handelen
Wat is summatief toetsen?
Summatief toetsen betekent dat je toetst om te beoordelen of iemand iets beheerst — meestal aan het einde van een lesperiode, project of opleiding. Het doel is om een eindoordeel te geven, zoals een cijfer, een beoordeling (voldoende/onvoldoende), of een diploma.
Kenmerken van summatief toetsen:
- Beoordelend: het geeft aan hoe goed een student iets kan.
- Beslissend: het resultaat telt mee voor de voortgang of het slagen.
- Momentopname: het gebeurt vaak aan het einde van een leerproces.
- Voorbeelden:
- Een schriftelijk examen aan het einde van een periode.
- Een praktijkexamen.
- Een portfolio dat beoordeeld wordt.
- Een presentatie met een cijfer.
Vergelijking met formatief toetsen:
Summatief | Formatief | |
---|---|---|
Doel | Eindoordeel (slagen/zakken) | Leren verbeteren |
Moment | Aan het eind van het leerproces | Tijdens het leerproces |
Gevolgen | Resultaat telt mee | Resultaat telt niet mee |
Voorbeeld | Examen, tentamen, eindopdracht | Oefentoets, feedbackronde, quiz |
Als docent kun je het zo zien:
Summatief = meten wat een student kan.
Formatief = helpen om beter te worden.
Navigatie
- Cursus informatie
- Persoonlijkheid
- Automatiseren
- Pedagogisch handelen
- Prestatie pedagogisch handelen
- De vijf vaardigheden van kounin
- Portfolio
- Growth mindset
- Als studiecoach
- Begeleidingsplan
- Raportcijfer
- Positieve energie
- Boeiende lessen geven
- Betere band met studenten opbouwen
- Technieken
- Laten onthouden
- Motiverende factoren
- Lesvoorbereiding
- Scenariogestuurd format
- Didactisch analysemodel
- Taxonomie van bloom
- Meta cognitieve vaardigheden
- Het VUT model
- Het OUT model
- Het CAR model
- Breinactiviteiten
- Didactisch analyse model
- Persoonlijk ontwikkel en begeleidingsplan
- Urban education
- John hattie
- Johari venster
- Diversiteit
- Hoge verwachtingen
- Onderwijs ontwerpen
- Onderwijs visie software developer
- Formele organisatie MBO
- Kenmerken van samenwerkend leren
- Constructive alignment
- Toetscyclus
- Onderwijsleergesprek
- Toetsen en toetsmatrijs ontwerpen met behulp van een taxonomie
- Validiteit en betrouwbaarheid van toetsen
- Summatief vs formatief
- Summatief toetsen vs formatief handelen
- Betekenis van Cesuur en normering
- Mc4 toetsvragen
- Toetsvragen maken
- Rubric maken en normering
- Beoordelen verwerken analyseren evalueren
- Dyslexie
- Faalangst
- Adhd
- Autismespectrumstoornis
- Loopbaanbegeleiding
- Ruimteverdeling inverventiecontinuum