Summatief vs formatief
๐ง Voorbeeld uit de praktijk (Software Development)
- Summatief: studenten bouwen aan het einde van de periode een CRUD-app. Deze wordt beoordeeld met een cijfer dat meetelt.
- Formatief: halverwege het project geven studenten elkaar feedback op code via een code review. Er is geen cijfer, maar wel gerichte tips.
Summatief toetsen | Formatief toetsen | |
---|---|---|
๐ฏ Doel | Beoordelen: wat weet/kan de student aan het eind? | Leren verbeteren: waar staat de student nu en hoe kan die groeien? |
โฐ Moment | Aan het einde van een leerproces | Tijdens het leerproces |
๐งพ Gevolg/resultaat | Cijfer of beoordeling (telt mee) | Feedback (telt niet mee) |
๐งช Voorbeelden | Examen, tentamen, praktijktoets, portfolio | Oefentoets, peer feedback, quiz, check-in |
๐ Waarom beide belangrijk zijn
- Formatieve toetsen helpen studenten inzicht te krijgen in hun leerproces en geven ruimte om te groeien.
- Summatieve toetsen laten zien of de student de leerdoelen heeft behaald.
Het verschil tussen summatief en formatief toetsen draait vooral om het doel van de toets en wat je met de resultaten doet.

Navigatie
- Cursus informatie
- Persoonlijkheid
- Automatiseren
- Pedagogisch handelen
- Prestatie pedagogisch handelen
- De vijf vaardigheden van kounin
- Portfolio
- Growth mindset
- Als studiecoach
- Begeleidingsplan
- Raportcijfer
- Positieve energie
- Boeiende lessen geven
- Betere band met studenten opbouwen
- Technieken
- Laten onthouden
- Motiverende factoren
- Lesvoorbereiding
- Scenariogestuurd format
- Didactisch analysemodel
- Taxonomie van bloom
- Meta cognitieve vaardigheden
- Het VUT model
- Het OUT model
- Het CAR model
- Breinactiviteiten
- Didactisch analyse model
- Persoonlijk ontwikkel en begeleidingsplan
- Urban education
- John hattie
- Johari venster
- Diversiteit
- Hoge verwachtingen
- Onderwijs ontwerpen
- Onderwijs visie software developer
- Formele organisatie MBO
- Kenmerken van samenwerkend leren
- Constructive alignment
- Toetscyclus
- Onderwijsleergesprek
- Toetsen en toetsmatrijs ontwerpen met behulp van een taxonomie
- Validiteit en betrouwbaarheid van toetsen
- Summatief vs formatief
- Summatief toetsen vs formatief handelen
- Betekenis van Cesuur en normering
- Mc4 toetsvragen
- Toetsvragen maken
- Rubric maken en normering
- Beoordelen verwerken analyseren evalueren
- Dyslexie
- Faalangst
- Adhd
- Autismespectrumstoornis
- Loopbaanbegeleiding
- Ruimteverdeling inverventiecontinuum