Toetsen en toetsmatrijs ontwerpen met behulp van een taxonomie
✍️ Wat betekent dit eigenlijk?
Als docent wil je toetsen wat studenten geleerd hebben, en dat moet natuurlijk aansluiten bij je leerdoelen. Daarvoor gebruik je een toetsmatrijs en vaak een taxonomie.
🔢 Wat is een toetsmatrijs?
Een toetsmatrijs is een schema waarin je koppelt:
- Welke leerdoelen worden getoetst
- Op welk niveau van de taxonomie van Bloom (bijv. kennis, toepassen, analyseren)
- Hoeveel vragen of punten aan elk leerdoel gekoppeld zijn
- Welk type vragen er worden gebruikt (bijvoorbeeld open, meerkeuze)
- Hoeveel punten je eraan geeft
Waarom is een toetsmatrijs belangrijk?
- Zorgt voor een goede dekking van de leerstof (alles komt aan bod in verhouding tot het belang).
- Maakt toetsen eerlijker en transparanter.
- Helpt bij het analyseren van de toets achteraf: wat ging goed, wat niet?
- Geeft houvast bij het maken van toetsvragen.
Het helpt je toetsen eerlijk en doordacht te maken. Zo voorkom je dat je onbedoeld alleen kennis toetst.
🧠 Wat is een taxonomie?
Een taxonomie is een indeling van denk- en leerniveaus. De bekendste is die van Bloom. Deze helpt je bepalen hoe diepgaand je iets toetst.
- Onthouden – feiten reproduceren
- Begrijpen – uitleggen in eigen woorden
- Toepassen – iets doen met de kennis
- Analyseren – verbanden herkennen
- Evalueren – afwegingen maken, oordelen
- Creëren – iets nieuws maken
Met deze niveaus toets je niet alleen feitenkennis, maar ook inzicht, toepassing en creativiteit.
🛠️ Hoe gebruik je dit samen?
Stel je hebt het leerdoel: "Student kan een databasequery schrijven op basis van een probleemstelling."
In je toetsmatrijs zou je dan zetten:
- Leerdoel: Databasequery schrijven
- Taxonomieniveau: Toepassen
- Aantal vragen: 2
- Totaal aantal punten: 10
Zo maak je een toets die gericht, eerlijk en in balans is met je onderwijs.
Voorbeeld van een toetsmatrijs
Leerdoel | Niveau Bloom | Aantal vragen | Vraagtype |
---|---|---|---|
Werken met loops | Toepassen | 3 | Meerkeuze |
Arrays manipuleren | Analyseren | 2 | Open vraag |
Programmeerfout opsporen | Evalueren | 1 | Casus-opdracht |
Navigatie
- Cursus informatie
- Persoonlijkheid
- Automatiseren
- Pedagogisch handelen
- Prestatie pedagogisch handelen
- De vijf vaardigheden van kounin
- Portfolio
- Growth mindset
- Als studiecoach
- Begeleidingsplan
- Raportcijfer
- Positieve energie
- Boeiende lessen geven
- Betere band met studenten opbouwen
- Technieken
- Laten onthouden
- Motiverende factoren
- Lesvoorbereiding
- Scenariogestuurd format
- Didactisch analysemodel
- Taxonomie van bloom
- Meta cognitieve vaardigheden
- Het VUT model
- Het OUT model
- Het CAR model
- Breinactiviteiten
- Didactisch analyse model
- Persoonlijk ontwikkel en begeleidingsplan
- Urban education
- John hattie
- Johari venster
- Diversiteit
- Hoge verwachtingen
- Onderwijs ontwerpen
- Onderwijs visie software developer
- Formele organisatie MBO
- Kenmerken van samenwerkend leren
- Constructive alignment
- Toetscyclus
- Onderwijsleergesprek
- Toetsen en toetsmatrijs ontwerpen met behulp van een taxonomie
- Validiteit en betrouwbaarheid van toetsen
- Summatief vs formatief
- Summatief toetsen vs formatief handelen
- Betekenis van Cesuur en normering
- Mc4 toetsvragen
- Toetsvragen maken
- Rubric maken en normering
- Beoordelen verwerken analyseren evalueren
- Dyslexie
- Faalangst
- Adhd
- Autismespectrumstoornis
- Loopbaanbegeleiding
- Ruimteverdeling inverventiecontinuum