Prestatie pedagogisch handelen
Zie ook het A4 beschrijving pedagogisch bekwaamheid uit volledige beschrijving bekwaamheidseisen. 8 PEDAGOGISCHE OPDRACHT & PRIORITEITENJe pedagogische opdracht is als je als docent doelbewust werkt aan maatschappelijke, persoonsvormende en ontwikkelingsgerichte leerdoelen, gericht op vorming, beroepsverantwoordelijkheid, burgerschap en sociale integratie. Binnen die pedagogische opdracht kun je accenten of prioriteiten leggen. Welke prioriteiten leg jij?
In deze prestatie verwerf je inzicht in je eigen pedagogisch handelen binnen deze complexe dynamiek en werk je onderzoeksmatig aan de ontwikkeling van je pedagogische vaardigheden rondom specifiek aspecten van jouw keuze, bij zowel het begeleiden van groepen studenten als studenten individueel. Hieronder staat beschreven aan welke kerntaken uit het kwalificatiedossier docent mbo je in deze prestatie werkt, binnen welke bekwaamheidsgebieden van de leraar vo/bve je je daarmee ontwikkelt en over welke domeinen uit de generieke kennisbasis je daarbij kennis verwerft.
Kerntaak 1: de docent draagt er zorgvoor dat hij professional is en blijft
Doelen
- Je analyseert kritisch je eigen pedagogisch handelen
- Je stemt je eigen pedagogisch handelen af
- op pedagogische opvattingen van jezelf en van je collega’s
- op je doelgroep van mbo-studenten in de grootstedelijke context
- Je werkt op onderzoeksmatige wijze aan de ontwikkeling van je eigen pedagogisch handelen:
- je doet onderzoek in je eigen onderwijspraktijk
- je doet literatuuronderzoek
- je werkt op systematische wijze aan actiepunten die voortkomen uit je onderzoek
- Je maakt gebruik van feedback
- Je verantwoordt je eigen pedagogisch(e) handelen en je ontwikkeling daarin
- Optioneel (niveau 3) Je draagt bij aan de pedagogische en/of professionele kwaliteit van je opleidingsteam
Kerntaak 4: de docent begeleidt de studenten tijdens de leerbaan.
Navigatie
- Cursus informatie
- Persoonlijkheid
- Automatiseren
- Pedagogisch handelen
- Prestatie pedagogisch handelen
- De vijf vaardigheden van kounin
- Portfolio
- Growth mindset
- Als studiecoach
- Begeleidingsplan
- Raportcijfer
- Positieve energie
- Boeiende lessen geven
- Betere band met studenten opbouwen
- Technieken
- Laten onthouden
- Motiverende factoren
- Lesvoorbereiding
- Scenariogestuurd format
- Didactisch analysemodel
- Taxonomie van bloom
- Meta cognitieve vaardigheden
- Het VUT model
- Het OUT model
- Het CAR model
- Breinactiviteiten
- Didactisch analyse model
- Persoonlijk ontwikkel en begeleidingsplan
- Urban education
- John hattie
- Johari venster
- Diversiteit
- Hoge verwachtingen
- Onderwijs ontwerpen
- Onderwijs visie software developer
- Formele organisatie MBO
- Kenmerken van samenwerkend leren
- Constructive alignment
- Toetscyclus
- Onderwijsleergesprek
- Toetsen en toetsmatrijs ontwerpen met behulp van een taxonomie
- Validiteit en betrouwbaarheid van toetsen
- Summatief vs formatief
- Summatief toetsen vs formatief handelen
- Betekenis van Cesuur en normering
- Mc4 toetsvragen
- Toetsvragen maken
- Rubric maken en normering
- Beoordelen verwerken analyseren evalueren
- Dyslexie
- Faalangst
- Adhd
- Autismespectrumstoornis
- Loopbaanbegeleiding
- Ruimteverdeling inverventiecontinuum