Constructive alignment
De vier basisvragen en constructive alignment
đ De vier basisvragen van onderwijsontwerp
- Wat wil ik dat studenten leren? (Leerdoelen / eindtermen) â Wat moeten ze weten of kunnen aan het eind van de les/periode?
- Waarom moeten ze dat leren? (Motivatie / relevantie) â Hoe sluit dit aan bij het beroep, vervolgopleiding of hun ontwikkeling?
- Hoe leren ze dat het beste? (Didactiek / leeractiviteiten) â Welke werkvormen, begeleiding en leeromgevingen passen hierbij?
- Hoe weet ik of ze het geleerd hebben? (Toetsing / evaluatie) â Hoe en wanneer ga je meten of de leerdoelen behaald zijn?
đŻ Constructive alignment (John Biggs)
Constructive alignment betekent dat de leerdoelen, leeractiviteiten en toetsing goed op elkaar afgestemd zijn.
- Constructive = studenten bouwen actief kennis op (constructivisme).
- Alignment = alles in het onderwijsontwerp moet op elkaar aansluiten.
Een goed aligned lesontwerp voldoet aan:
- Leerdoelen zijn duidelijk en meetbaar.
- De gekozen leeractiviteiten helpen studenten om die doelen te bereiken.
- De toetsing meet precies datgene wat in de doelen staat.
đ§© Voorbeeld in de praktijk
Bij een project "Maak een portfolio-website":
- Leerdoel: Studenten kunnen een eenvoudige responsive portfolio-website bouwen in HTML/CSS.
- Waarom: Relevante beroepsvaardigheid voor webdevelopers.
- Leeractiviteiten: Klassikale uitleg, pair programming, zelf oefenen met opdrachten.
- Toetsing: Eindpresentatie + beoordeling van de werkende website op codekwaliteit en design.
Als de toets alleen een theorie-examen is over HTML-tags, is er géén constructive alignment. Dan sluit je toets niet aan op het leerdoel.
Navigatie
- Cursus informatie
- Persoonlijkheid
- Automatiseren
- Pedagogisch handelen
- Prestatie pedagogisch handelen
- De vijf vaardigheden van kounin
- Portfolio
- Growth mindset
- Als studiecoach
- Begeleidingsplan
- Raportcijfer
- Positieve energie
- Boeiende lessen geven
- Betere band met studenten opbouwen
- Technieken
- Laten onthouden
- Motiverende factoren
- Lesvoorbereiding
- Scenariogestuurd format
- Didactisch analysemodel
- Taxonomie van bloom
- Meta cognitieve vaardigheden
- Het VUT model
- Het OUT model
- Het CAR model
- Breinactiviteiten
- Didactisch analyse model
- Persoonlijk ontwikkel en begeleidingsplan
- Urban education
- John hattie
- Johari venster
- Diversiteit
- Hoge verwachtingen
- Onderwijs ontwerpen
- Onderwijs visie software developer
- Formele organisatie MBO
- Kenmerken van samenwerkend leren
- Constructive alignment
- Toetscyclus
- Onderwijsleergesprek
- Toetsen en toetsmatrijs ontwerpen met behulp van een taxonomie
- Validiteit en betrouwbaarheid van toetsen
- Summatief vs formatief
- Summatief toetsen vs formatief handelen
- Betekenis van Cesuur en normering
- Mc4 toetsvragen
- Toetsvragen maken
- Rubric maken en normering
- Beoordelen verwerken analyseren evalueren
- Dyslexie
- Faalangst
- Adhd
- Autismespectrumstoornis
- Loopbaanbegeleiding
- Ruimteverdeling inverventiecontinuum