Onderwijs ontwerpen
Op de opleiding software development van het ROC ontwerpen wij zelf ons onderwijs. Het zelf ontwerpen van onderwijs is daarom bijna dagelijkse kost.
Bij het ontwerpen van onderwijs moet je rekening houden met
- Doelen van de les
- Doelen van het programma
- Diploma eisen
- In hoeverre het haalbaar is om het ingeleverde werk na te kijken
- Gebruik van AI
- Voorkennis
- De belevingswereld van de student
Hoofdlijnen bij het ontwerpen van onderwijs
- Aandacht richten op het centrale thema
- Leerdoelen en leersituaties bedenken Waarbij je rekening houdt met de wisselwerking tussen theorie en praktijk en de didactische route.
- Constructive alignment Leerdoel en leeractiviteiten passen bij toetsing Constructive disalignment Leerdoel en leeractiviteiten passen niet toetsing
In 4 stappen naar een ontwerp
- Thema kiezen
- Leerdoelen vaststellen
- Leeractiviteiten kiezen
- Tussentijds checken en afronden
In het MBO is het onderwijs meestal opgedeeld in blokken van 6 tot 10 weken waarbinnen thema's worden behandeld die direct zijn afgeleid van het kwalificatiedossier
Navigatie
- Cursus informatie
- Persoonlijkheid
- Automatiseren
- Pedagogisch handelen
- Prestatie pedagogisch handelen
- De vijf vaardigheden van kounin
- Portfolio
- Growth mindset
- Als studiecoach
- Begeleidingsplan
- Raportcijfer
- Positieve energie
- Boeiende lessen geven
- Betere band met studenten opbouwen
- Technieken
- Laten onthouden
- Motiverende factoren
- Lesvoorbereiding
- Scenariogestuurd format
- Didactisch analysemodel
- Taxonomie van bloom
- Meta cognitieve vaardigheden
- Het VUT model
- Het OUT model
- Het CAR model
- Breinactiviteiten
- Didactisch analyse model
- Persoonlijk ontwikkel en begeleidingsplan
- Urban education
- John hattie
- Johari venster
- Diversiteit
- Hoge verwachtingen
- Onderwijs ontwerpen
- Onderwijs visie software developer
- Formele organisatie MBO
- Kenmerken van samenwerkend leren
- Constructive alignment
- Toetscyclus
- Onderwijsleergesprek
- Toetsen en toetsmatrijs ontwerpen met behulp van een taxonomie
- Validiteit en betrouwbaarheid van toetsen
- Summatief vs formatief
- Summatief toetsen vs formatief handelen
- Betekenis van Cesuur en normering
- Mc4 toetsvragen
- Toetsvragen maken
- Rubric maken en normering
- Beoordelen verwerken analyseren evalueren
- Dyslexie
- Faalangst
- Adhd
- Autismespectrumstoornis
- Loopbaanbegeleiding
- Ruimteverdeling inverventiecontinuum