Onderwijs ontwerpen

Op de opleiding software development van het ROC ontwerpen wij zelf ons onderwijs. Het zelf ontwerpen van onderwijs is daarom bijna dagelijkse kost.

Bij het ontwerpen van onderwijs moet je rekening houden met

  • Doelen van de les
  • Doelen van het programma
  • Diploma eisen
  • In hoeverre het haalbaar is om het ingeleverde werk na te kijken
  • Gebruik van AI
  • Voorkennis
  • De belevingswereld van de student

Hoofdlijnen bij het ontwerpen van onderwijs

  • Aandacht richten op het centrale thema
  • Leerdoelen en leersituaties bedenken Waarbij je rekening houdt met de wisselwerking tussen theorie en praktijk en de didactische route.
  • Constructive alignment Leerdoel en leeractiviteiten passen bij toetsing Constructive disalignment Leerdoel en leeractiviteiten passen niet toetsing

In 4 stappen naar een ontwerp

  1. Thema kiezen
  2. Leerdoelen vaststellen
  3. Leeractiviteiten kiezen
  4. Tussentijds checken en afronden

In het MBO is het onderwijs meestal opgedeeld in blokken van 6 tot 10 weken waarbinnen thema's worden behandeld die direct zijn afgeleid van het kwalificatiedossier

Navigatie

« Hoge verwachtingen Onderwijs visie software developer »