Taxonomie van bloom

Wat is de Taxonomie van Bloom?

De taxonomie van Bloom is een model dat helpt bij het structureren van leerdoelen in het onderwijs. Het model onderscheidt zes niveaus van cognitief denken, van eenvoudig onthouden tot complex creëren. Het helpt docenten en studenten inzicht te krijgen in het soort leeractiviteiten dat verwacht wordt.

De zes niveaus van de taxonomie

1. Onthouden
Feiten, termen en informatie uit je hoofd leren. Bijvoorbeeld: herkennen, benoemen, opsommen.
2. Begrijpen
Uitleggen wat iets betekent. Bijvoorbeeld: interpreteren, samenvatten, illustreren.
3. Toepassen
Kennis gebruiken in een andere situatie. Bijvoorbeeld: toepassen, uitvoeren, demonstreren.
4. Analyseren
Onderdelen van informatie uit elkaar halen en relaties ontdekken. Bijvoorbeeld: vergelijken, structureren, onderscheiden.
5. Evalueren
Oordelen vormen op basis van argumenten of criteria. Bijvoorbeeld: beoordelen, bekritiseren, concluderen.
6. Creëren
Iets nieuws ontwerpen of bedenken op basis van kennis. Bijvoorbeeld: bouwen, formuleren, ontwikkelen.

Waarom gebruiken?

  1. Het helpt docenten om leerdoelen duidelijk te formuleren op verschillende niveaus.
  2. Het ondersteunt het ontwerpen van passende opdrachten en toetsen.
  3. Het maakt voor studenten duidelijk wat er van hen verwacht wordt.
  4. Het is bruikbaar bij het opstellen van rubrics en toetsmatrijzen.

Navigatie

« Didactisch analysemodel Meta cognitieve vaardigheden »