Taxonomie van bloom
Wat is de Taxonomie van Bloom?
De taxonomie van Bloom is een model dat helpt bij het structureren van leerdoelen in het onderwijs. Het model onderscheidt zes niveaus van cognitief denken, van eenvoudig onthouden tot complex creëren. Het helpt docenten en studenten inzicht te krijgen in het soort leeractiviteiten dat verwacht wordt.
De zes niveaus van de taxonomie
- 1. Onthouden
- Feiten, termen en informatie uit je hoofd leren. Bijvoorbeeld: herkennen, benoemen, opsommen.
- 2. Begrijpen
- Uitleggen wat iets betekent. Bijvoorbeeld: interpreteren, samenvatten, illustreren.
- 3. Toepassen
- Kennis gebruiken in een andere situatie. Bijvoorbeeld: toepassen, uitvoeren, demonstreren.
- 4. Analyseren
- Onderdelen van informatie uit elkaar halen en relaties ontdekken. Bijvoorbeeld: vergelijken, structureren, onderscheiden.
- 5. Evalueren
- Oordelen vormen op basis van argumenten of criteria. Bijvoorbeeld: beoordelen, bekritiseren, concluderen.
- 6. Creëren
- Iets nieuws ontwerpen of bedenken op basis van kennis. Bijvoorbeeld: bouwen, formuleren, ontwikkelen.
Waarom gebruiken?
- Het helpt docenten om leerdoelen duidelijk te formuleren op verschillende niveaus.
- Het ondersteunt het ontwerpen van passende opdrachten en toetsen.
- Het maakt voor studenten duidelijk wat er van hen verwacht wordt.
- Het is bruikbaar bij het opstellen van rubrics en toetsmatrijzen.
Navigatie
- Cursus informatie
- Persoonlijkheid
- Automatiseren
- Pedagogisch handelen
- Prestatie pedagogisch handelen
- De vijf vaardigheden van kounin
- Portfolio
- Growth mindset
- Als studiecoach
- Begeleidingsplan
- Raportcijfer
- Positieve energie
- Boeiende lessen geven
- Betere band met studenten opbouwen
- Technieken
- Laten onthouden
- Motiverende factoren
- Lesvoorbereiding
- Scenariogestuurd format
- Didactisch analysemodel
- Taxonomie van bloom
- Meta cognitieve vaardigheden
- Het VUT model
- Het OUT model
- Het CAR model
- Breinactiviteiten
- Didactisch analyse model
- Persoonlijk ontwikkel en begeleidingsplan
- Urban education
- John hattie
- Johari venster
- Diversiteit
- Hoge verwachtingen
- Onderwijs ontwerpen
- Onderwijs visie software developer
- Formele organisatie MBO
- Kenmerken van samenwerkend leren
- Constructive alignment
- Toetscyclus
- Onderwijsleergesprek
- Toetsen en toetsmatrijs ontwerpen met behulp van een taxonomie
- Validiteit en betrouwbaarheid van toetsen
- Summatief vs formatief
- Summatief toetsen vs formatief handelen
- Betekenis van Cesuur en normering
- Mc4 toetsvragen
- Toetsvragen maken
- Rubric maken en normering
- Beoordelen verwerken analyseren evalueren
- Dyslexie
- Faalangst
- Adhd
- Autismespectrumstoornis
- Loopbaanbegeleiding
- Ruimteverdeling inverventiecontinuum