Het VUT model
- Vooruitkijken
- Uitvoeren
- Terugblikken
Indelen les
Volgens het VUT-model kun je een les grofweg in drie stukken, het begin, het midden en het einde. Het model geeft ruimte om deze fasen zelf in te delen.
Vooruitkijkende fase
Duur: maximaal 10 a 15 minuten
Doel: Studenten een inleiding geven en een duidelijk beeld geven van wat er
staat te gebeuren.
Manieren waarop je vooruit kunt kijken
- Het lesprogramma toelichten
- Opsomming geven in de trant van opening, individuele opdracht, pauze etc.
- De leerdoelen noemen in begrijpelijke taal
-
"Aan het eind van deze les moet je een eenvoudige webpagina kunnen
opmaken met behulp van CSS-styling."
"Aan het eind van deze les moet je een variabele in JavaScript kunnen aanmaken, bewerken en gebruiken in een eenvoudige berekening."
"Aan het eind van deze les moet je een functie kunnen uitleggen en toepassen binnen een Python-programma."
"Aan het eind van deze les moet je zelfstandig een versiebeheersysteem zoals Git kunnen gebruiken om wijzigingen in code bij te houden." - De relevantie van de les bespreken
- Het kunnen opmaken van een webpagina is essentieel voor het maken van aantrekkelijke en gebruiksvriendelijke websites. CSS is de standaard technologie om websites visueel vorm te geven. Deze vaardigheid vormt de basis voor professionele webontwikkeling.
- Een aan de leerstof gerelateerd probleem benoemen
-
"Waarom zou het handig kunnen zijn om nu alvast gebruik te gaan maken van
git?"
Uitvoerende activiteiten
In deze fase ga je als leraar de studenten kerntaken uit laten voeren zoals:
- De leraar legt bepaalde leerstof uit
- Aan de hand van een film of een presentatie of met een concreet voorwerp probeer je beelden bij de student op te roepen in de hoop dat zij zo bepaalde begrippen gaan onderscheiden.
- Studenten werken opdrachten uit het boek verder uit
- Als studenten jouw uitleg hebben begrepen moeten ze vervolgende de kennis toepassen, dit versterkt de transfer van kennis.
- De leraar laat een uitwerking door een student presenteren
- Het feit at studenten iets moeten presenteren aan leeftijdsgenoten zorgt voor de druk die nodig is om te presteren.
- Studenten gaan zelfstandig aan de slag
- Dit lukt alleen als de studenten taakvolwassen zijn.
Terugblikkende activiteiten
Het slot van de les vraagt om een aankondiging en om timing. Studenten willen we tot het einde betrokken hebben.
- De leraar herhaalt belangrijke begrippen
- Door alle begrippen, de rode draad of bepaalde highlights te herhalen krijgen studenten de mogelijkheid om bepaalde woorden te horen en op te slaan.
- Studenten geven een samenvatting
- Studenten kunnen iets op het bord schrijven of met post-its reageren op onderdelen van de les.
- Docent geeft huiswerk mee
- Huiswerk meegeg
Navigatie
- Cursus informatie
- Persoonlijkheid
- Automatiseren
- Pedagogisch handelen
- Prestatie pedagogisch handelen
- De vijf vaardigheden van kounin
- Portfolio
- Growth mindset
- Als studiecoach
- Begeleidingsplan
- Raportcijfer
- Positieve energie
- Boeiende lessen geven
- Betere band met studenten opbouwen
- Technieken
- Laten onthouden
- Motiverende factoren
- Lesvoorbereiding
- Scenariogestuurd format
- Didactisch analysemodel
- Taxonomie van bloom
- Meta cognitieve vaardigheden
- Het VUT model
- Het OUT model
- Het CAR model
- Breinactiviteiten
- Didactisch analyse model
- Persoonlijk ontwikkel en begeleidingsplan
- Urban education
- John hattie
- Johari venster
- Diversiteit
- Hoge verwachtingen
- Onderwijs ontwerpen
- Onderwijs visie software developer
- Formele organisatie MBO
- Kenmerken van samenwerkend leren
- Constructive alignment
- Toetscyclus
- Onderwijsleergesprek
- Toetsen en toetsmatrijs ontwerpen met behulp van een taxonomie
- Validiteit en betrouwbaarheid van toetsen
- Summatief vs formatief
- Summatief toetsen vs formatief handelen
- Betekenis van Cesuur en normering
- Mc4 toetsvragen
- Toetsvragen maken
- Rubric maken en normering
- Beoordelen verwerken analyseren evalueren
- Dyslexie
- Faalangst
- Adhd
- Autismespectrumstoornis
- Loopbaanbegeleiding
- Ruimteverdeling inverventiecontinuum