Scenariogestuurd format
Bij "scenario gestuurde lessen" visualiseer je een film scenario. Je visualiseert in je hoofd of alle relevante onderdelen deel uit maken van je les, anders klopt je scenario niet.
Voorbeeld
- Scene 1 Voorbereiden
-
- Docent haalt boeken tevoorschijn, opdrachten en lesplan.
- Zorg voor frisse lucht in het lokaal.
- Opdrachten klaarleggen.
- Tafels en stoelen vast zo zetten zoals je ze wilt hebben.
- Scene 2: Voorkennis ophalen en controle houden
-
- Vragen stellen, alleen studenten aan het woord laten die hun vinger op steken
- Scene 3: Zelfstandig werken
-
- Studenten lezen een tekst en maken opdrachten, zodra concentratie weg valt gaan we door naar het volgende scenario.
- Scene 4: Feedback uitwisselen
-
- Studenten bekijken elkaars uitwerkingen. De docent vraagt wat de ene student van de uitwerkingen van een ander vindt. Andere studenten luisteren mee en leren hier van.
- Scene 5: Klassikale toelichting
-
- Meest opvallende feedback van studenten klassikaal behandelen en toelichting geven.
- Scene 6: Huiswerk en vragen
-
- De studenten werken in het laatste deel van de les aan hun huiswerk. Dat doen ze in hun eigen tempo. Studenten kunnen eventueel vragen stellen door even naar de docent te lopen.
Didactische vragen bij deze stappen
- Hoelang duurt de getoonde activiteit?
- Hoe kan elk van deze activiteiten het beste aansluiten bij de overige scenes?
- Wie voert de activiteit voornamelijk uit?
- Welke scenes (activiteiten) kunnen er per les worden uitgevoerd?
- Welke activiteiten zou jij bij tijdsdruk schrappen?
Navigatie
- Cursus informatie
- Persoonlijkheid
- Automatiseren
- Pedagogisch handelen
- Prestatie pedagogisch handelen
- De vijf vaardigheden van kounin
- Portfolio
- Growth mindset
- Als studiecoach
- Begeleidingsplan
- Raportcijfer
- Positieve energie
- Boeiende lessen geven
- Betere band met studenten opbouwen
- Technieken
- Laten onthouden
- Motiverende factoren
- Lesvoorbereiding
- Scenariogestuurd format
- Didactisch analysemodel
- Taxonomie van bloom
- Meta cognitieve vaardigheden
- Het VUT model
- Het OUT model
- Het CAR model
- Breinactiviteiten
- Didactisch analyse model
- Persoonlijk ontwikkel en begeleidingsplan
- Urban education
- John hattie
- Johari venster
- Diversiteit
- Hoge verwachtingen
- Onderwijs ontwerpen
- Onderwijs visie software developer
- Formele organisatie MBO
- Kenmerken van samenwerkend leren
- Constructive alignment
- Toetscyclus
- Onderwijsleergesprek
- Toetsen en toetsmatrijs ontwerpen met behulp van een taxonomie
- Validiteit en betrouwbaarheid van toetsen
- Summatief vs formatief
- Summatief toetsen vs formatief handelen
- Betekenis van Cesuur en normering
- Mc4 toetsvragen
- Toetsvragen maken
- Rubric maken en normering
- Beoordelen verwerken analyseren evalueren
- Dyslexie
- Faalangst
- Adhd
- Autismespectrumstoornis
- Loopbaanbegeleiding
- Ruimteverdeling inverventiecontinuum