Motiverende factoren

Er zijn uiteraard heel veel factoren van invloed op de motivatie van een student. Hieronder zijn er een paar waar ik als docent invloed op uit kan oefenen.

Het enthousiasme van de leerkracht

Enkele voorbeelden

  1. Persoonlijke anekdotes
  2. Gepassioneerd vertellen
  3. Oprechtheid
  4. Enthousiast terugkomen op werkstukken van een student en hem of haar bedanken
  5. Concrete voorwerpen meenemen naar de les

Betekenis geven aan de leerstof

De leerstof zelf motiveert als studenten het de moeite waard vinden om deze te leren. Een zekere dwang kan daarbij zinvol zijn.

Extrinsieke motivatie

  1. Vooruitzicht op een proefwerk kan zinvol zijn.

Intrinsieke motivatie

Zorgen dat de student van binnen uit gemotiveerd raakt

  1. Door de leerling te laten ervaren dat de inhoud zinvol is voor zijn persoonlijk functioneren
  2. De stof moet bijdragen aan zingeving, wat kan de student er mee in het dagelijks leven?

Verwachtingen van de leerkracht

Uit onderzoek (Rosenthal en Jacobson, 1968) blijkt dat wanneer de leerkracht positieve verwachtingen heeft en deze ook uit in zijn gedrag, dit een positief effect heeft op de daadwerkelijke prestaties van de student. Dat de student zich gaat gedragen conform de positieve verwachtingen van de docent staat bekend als het pygmalioneffect

Commitment

Commitment ontstaat door bewust het goede voorbeeld te geven.

  • Toon je betrokkenheid bij de studenten
  • Kijk naar je studenten, wie heb je voor je zitten?
  • Wat kunnen ze?
  • Wat willen ze?

Als studenten zien dat je oprecht geïnteresseerd bent en echt wilt dat ze leren dan voelen ze zich gezien. Zo krijgen ze vertrouwen in jou en vooral in zichzelf.

Schuiven met lesfasen

Ook in een grote groep alle studenten bij de les betrekken

Navigatie

« Laten onthouden Lesvoorbereiding »