Motiverende factoren
Er zijn uiteraard heel veel factoren van invloed op de motivatie van een student. Hieronder zijn er een paar waar ik als docent invloed op uit kan oefenen.
Het enthousiasme van de leerkracht
Enkele voorbeelden
- Persoonlijke anekdotes
- Gepassioneerd vertellen
- Oprechtheid
- Enthousiast terugkomen op werkstukken van een student en hem of haar bedanken
- Concrete voorwerpen meenemen naar de les
Betekenis geven aan de leerstof
De leerstof zelf motiveert als studenten het de moeite waard vinden om deze te leren. Een zekere dwang kan daarbij zinvol zijn.
Extrinsieke motivatie
- Vooruitzicht op een proefwerk kan zinvol zijn.
Intrinsieke motivatie
Zorgen dat de student van binnen uit gemotiveerd raakt
- Door de leerling te laten ervaren dat de inhoud zinvol is voor zijn persoonlijk functioneren
- De stof moet bijdragen aan zingeving, wat kan de student er mee in het dagelijks leven?
Verwachtingen van de leerkracht
Uit onderzoek (Rosenthal en Jacobson, 1968) blijkt dat wanneer de leerkracht positieve verwachtingen heeft en deze ook uit in zijn gedrag, dit een positief effect heeft op de daadwerkelijke prestaties van de student. Dat de student zich gaat gedragen conform de positieve verwachtingen van de docent staat bekend als het pygmalioneffect
Schuiven met lesfasen
Ook in een grote groep alle studenten bij de les betrekken
Navigatie
- Cursus informatie
- Persoonlijkheid
- Automatiseren
- Pedagogisch handelen
- Prestatie pedagogisch handelen
- De vijf vaardigheden van kounin
- Portfolio
- Growth mindset
- Als studiecoach
- Begeleidingsplan
- Raportcijfer
- Positieve energie
- Boeiende lessen geven
- Betere band met studenten opbouwen
- Technieken
- Laten onthouden
- Motiverende factoren
- Lesvoorbereiding
- Scenariogestuurd format
- Didactisch analysemodel
- Taxonomie van bloom
- Meta cognitieve vaardigheden
- Het VUT model
- Het OUT model
- Het CAR model
- Breinactiviteiten
- Didactisch analyse model
- Persoonlijk ontwikkel en begeleidingsplan
- Urban education
- John hattie
- Johari venster
- Diversiteit
- Hoge verwachtingen
- Onderwijs ontwerpen
- Onderwijs visie software developer
- Formele organisatie MBO
- Kenmerken van samenwerkend leren
- Constructive alignment
- Toetscyclus
- Onderwijsleergesprek
- Toetsen en toetsmatrijs ontwerpen met behulp van een taxonomie
- Validiteit en betrouwbaarheid van toetsen
- Summatief vs formatief
- Summatief toetsen vs formatief handelen
- Betekenis van Cesuur en normering
- Mc4 toetsvragen
- Toetsvragen maken
- Rubric maken en normering
- Beoordelen verwerken analyseren evalueren
- Dyslexie
- Faalangst
- Adhd
- Autismespectrumstoornis
- Loopbaanbegeleiding
- Ruimteverdeling inverventiecontinuum