Het CAR model
Het CAR-model staat voor Competentie, Autonomie en Relatie. Het model wordt gebruikt om een veilig leer- en leefklimaat te creëren en is onderdeel van pedagogische bekwaamheid. Het helpt docenten om in te spelen op de basisbehoeften van studenten en zo het leren en ontwikkelen te optimaliseren.
Doel van het CAR-model
- Handelen gericht op sfeer en veiligheid in de groep.
- Optimaliseren van voorwaarden voor leren en ontwikkelen.
Voorbeelden van handelen volgens het CAR-model:
- Groepsprocessen sturen en begeleiden
- Vertrouwen wekken
- Ruimte scheppen voor leren, inclusief het maken van fouten
- Duidelijke verwachtingen uitspreken en eisen stellen
- Zelfvertrouwen stimuleren en aanmoedigen
- Oog hebben voor sociaal-emotionele en morele ontwikkeling
- Eigen grenzen bewaken
De 3 basisbehoeften van het CAR-model
- Competentie – Kunnen
-
Studenten geloven in hun eigen kunnen, ervaren plezier en zien hun talenten en ontwikkeling.
Mogelijke acties:
- Laat studenten werken op hun eigen niveau
- Bied realistische opdrachten aan op school en tijdens stage
- Autonomie – Zijn
-
Studenten voelen zich zelfstandig en ervaren ruimte om zelf keuzes te maken en initiatief te nemen.
Mogelijke acties:
- Bied keuzevrijheid
- Neem studenten serieus
- Overleg en onderhandel met studenten
- Speel in op talenten
- Relatie – Behoren
-
Studenten voelen zich welkom en gewaardeerd door de docent en medestudenten. Ze ervaren verbinding met de groep.
Mogelijke acties:
- Betrek de hele klas bij activiteiten
- Laat jezelf als docent zien
- Stimuleer samenwerken met verschillende medestudenten
Pedagogische bekwaamheid betekent dus: tegemoetkomen aan deze drie basisbehoeften.
Navigatie
- Cursus informatie
- Persoonlijkheid
- Automatiseren
- Pedagogisch handelen
- Prestatie pedagogisch handelen
- De vijf vaardigheden van kounin
- Portfolio
- Growth mindset
- Als studiecoach
- Begeleidingsplan
- Raportcijfer
- Positieve energie
- Boeiende lessen geven
- Betere band met studenten opbouwen
- Technieken
- Laten onthouden
- Motiverende factoren
- Lesvoorbereiding
- Scenariogestuurd format
- Didactisch analysemodel
- Taxonomie van bloom
- Meta cognitieve vaardigheden
- Het VUT model
- Het OUT model
- Het CAR model
- Breinactiviteiten
- Didactisch analyse model
- Persoonlijk ontwikkel en begeleidingsplan
- Urban education
- John hattie
- Johari venster
- Diversiteit
- Hoge verwachtingen
- Onderwijs ontwerpen
- Onderwijs visie software developer
- Formele organisatie MBO
- Kenmerken van samenwerkend leren
- Constructive alignment
- Toetscyclus
- Onderwijsleergesprek
- Toetsen en toetsmatrijs ontwerpen met behulp van een taxonomie
- Validiteit en betrouwbaarheid van toetsen
- Summatief vs formatief
- Summatief toetsen vs formatief handelen
- Betekenis van Cesuur en normering
- Mc4 toetsvragen
- Toetsvragen maken
- Rubric maken en normering
- Beoordelen verwerken analyseren evalueren
- Dyslexie
- Faalangst
- Adhd
- Autismespectrumstoornis
- Loopbaanbegeleiding
- Ruimteverdeling inverventiecontinuum