Het OUT model
- Oriëntatiefase
- Uitvoeringsfase
- Terugkijkfase
DE ORIËNTATIEFASE
- O – Oriëntatie
-
- Dit is de introductie van de les. Je activeert voorkennis, maakt nieuwsgierig en zorgt dat de studenten weten wat ze gaan leren en waarom dat relevant is.
-
Voorbeelden:
- Een kort verhaal of voorbeeld uit de praktijk.
- Een vraag of quizje om voorkennis te activeren.
- Het leerdoel benoemen: "Vandaag leer je hoe je een formulier valideert met JavaScript."
DE UITVOERINGSFASE
- U – Uitvoering
-
- Dit is het kernstuk van je les. Hier ga je echt aan de slag met de leerstof.
-
Denk aan:
- Uitleg geven (instructie, demonstratie).
- Samen oefenen (klassikaal of in duo’s).
- Zelfstandig werken (opdrachten, projecten, challenges).
- Differentiatie toepassen: extra uitdaging voor snelle studenten, extra ondersteuning voor wie dat nodig heeft.
DE TERUGBLIKFASE
- T – Terugblik (of Transfer)
-
- Je sluit de les af met een terugblik: wat is er geleerd en hoe kan dat toegepast worden?
-
Voorbeelden:
- Reflectie: wat heb je geleerd vandaag?
- Toepassing: hoe kun je dit gebruiken in een echte situatie, zoals op stage of in een project?
- Eventueel een quizje, check-out of korte reflectievraag.
Navigatie
- Cursus informatie
- Persoonlijkheid
- Automatiseren
- Pedagogisch handelen
- Prestatie pedagogisch handelen
- De vijf vaardigheden van kounin
- Portfolio
- Growth mindset
- Als studiecoach
- Begeleidingsplan
- Raportcijfer
- Positieve energie
- Boeiende lessen geven
- Betere band met studenten opbouwen
- Technieken
- Laten onthouden
- Motiverende factoren
- Lesvoorbereiding
- Scenariogestuurd format
- Didactisch analysemodel
- Taxonomie van bloom
- Meta cognitieve vaardigheden
- Het VUT model
- Het OUT model
- Het CAR model
- Breinactiviteiten
- Didactisch analyse model
- Persoonlijk ontwikkel en begeleidingsplan
- Urban education
- John hattie
- Johari venster
- Diversiteit
- Hoge verwachtingen
- Onderwijs ontwerpen
- Onderwijs visie software developer
- Formele organisatie MBO
- Kenmerken van samenwerkend leren
- Constructive alignment
- Toetscyclus
- Onderwijsleergesprek
- Toetsen en toetsmatrijs ontwerpen met behulp van een taxonomie
- Validiteit en betrouwbaarheid van toetsen
- Summatief vs formatief
- Summatief toetsen vs formatief handelen
- Betekenis van Cesuur en normering
- Mc4 toetsvragen
- Toetsvragen maken
- Rubric maken en normering
- Beoordelen verwerken analyseren evalueren
- Dyslexie
- Faalangst
- Adhd
- Autismespectrumstoornis
- Loopbaanbegeleiding
- Ruimteverdeling inverventiecontinuum