Meta cognitieve vaardigheden
Metacognitieve vaardigheden zijn denkvaardigheden die je gebruikt om je eigen leer- en denkprocessen te plannen, monitoren en evalueren. Simpel gezegd: denken over je denken.
- 1. Weet wat je weet en wat je niet weet
- Snap ik dit echt?” of “Wat begrijp ik hier nog niet?
- 2. Kunt plannen
- Hoe ga ik dit aanpakken?” of “Wat heb ik nodig om dit goed te doen?
- 3. Je voortgang bewaakt tijdens een taak
- Ben ik nog goed bezig?” of “Moet ik mijn aanpak aanpassen?
- 4. Achteraf reflecteert op hoe het ging
- Wat ging goed?” of “Wat kan ik de volgende keer beter doen?
Voorbeelden van metacognitieve vaardigheden:
- Vragen stellen aan jezelf tijdens het leren.
- Je eigen begrip checken.
- Reflecteren op fouten en successen.
- Leerstof herhalen omdat je merkt dat je het nog niet beheerst.
Waarom is dit belangrijk?
Metacognitieve vaardigheden zijn superbelangrijk voor zelfstandig leren. Studenten die deze vaardigheden beheersen, leren vaak effectiever en halen betere resultaten omdat ze weten hoe ze het beste kunnen leren, niet alleen wat ze moeten leren.
Navigatie
- Cursus informatie
- Persoonlijkheid
- Automatiseren
- Pedagogisch handelen
- Prestatie pedagogisch handelen
- De vijf vaardigheden van kounin
- Portfolio
- Growth mindset
- Als studiecoach
- Begeleidingsplan
- Raportcijfer
- Positieve energie
- Boeiende lessen geven
- Betere band met studenten opbouwen
- Technieken
- Laten onthouden
- Motiverende factoren
- Lesvoorbereiding
- Scenariogestuurd format
- Didactisch analysemodel
- Taxonomie van bloom
- Meta cognitieve vaardigheden
- Het VUT model
- Het OUT model
- Het CAR model
- Breinactiviteiten
- Didactisch analyse model
- Persoonlijk ontwikkel en begeleidingsplan
- Urban education
- John hattie
- Johari venster
- Diversiteit
- Hoge verwachtingen
- Onderwijs ontwerpen
- Onderwijs visie software developer
- Formele organisatie MBO
- Kenmerken van samenwerkend leren
- Constructive alignment
- Toetscyclus
- Onderwijsleergesprek
- Toetsen en toetsmatrijs ontwerpen met behulp van een taxonomie
- Validiteit en betrouwbaarheid van toetsen
- Summatief vs formatief
- Summatief toetsen vs formatief handelen
- Betekenis van Cesuur en normering
- Mc4 toetsvragen
- Toetsvragen maken
- Rubric maken en normering
- Beoordelen verwerken analyseren evalueren
- Dyslexie
- Faalangst
- Adhd
- Autismespectrumstoornis
- Loopbaanbegeleiding
- Ruimteverdeling inverventiecontinuum