Kenmerken van samenwerkend leren

Gedeelde verantwoordelijkheid.
Studenten zijn samen verantwoordelijk voor het resultaat. Iedereen levert een bijdrage en voelt zich betrokken bij het groepsproces.
Positieve wederzijdse afhankelijkheid.
De groepsleden hebben elkaar nodig om de taak tot een goed einde te brengen. Het succes van de één draagt bij aan het succes van de ander.
Individuele aanspreekbaarheid.
Hoewel er samengewerkt wordt, blijft iedere student individueel verantwoordelijk voor het leren en de inbreng.
Interactieve samenwerking.
Studenten overleggen actief, stellen vragen, geven uitleg aan elkaar en denken samen na over oplossingen.
Samenwerkingsvaardigheden.
Studenten leren én oefenen sociale vaardigheden zoals luisteren, feedback geven, overleggen, en conflicten oplossen.
Reflectie op samenwerking.
Na afloop is er ruimte om terug te blikken op hoe de samenwerking ging. Wat ging goed, wat kon beter?
Heterogene groepen.
De groepen zijn vaak zo samengesteld dat ze variatie bieden in niveau, vaardigheden of persoonlijkheden, zodat studenten van elkaar kunnen leren.
 
 

Navigatie

« Formele organisatie MBO Constructive alignment »