Kenmerken van samenwerkend leren
- Gedeelde verantwoordelijkheid.
- Studenten zijn samen verantwoordelijk voor het resultaat. Iedereen levert een bijdrage en voelt zich betrokken bij het groepsproces.
- Positieve wederzijdse afhankelijkheid.
- De groepsleden hebben elkaar nodig om de taak tot een goed einde te brengen. Het succes van de één draagt bij aan het succes van de ander.
- Individuele aanspreekbaarheid.
- Hoewel er samengewerkt wordt, blijft iedere student individueel verantwoordelijk voor het leren en de inbreng.
- Interactieve samenwerking.
- Studenten overleggen actief, stellen vragen, geven uitleg aan elkaar en denken samen na over oplossingen.
- Samenwerkingsvaardigheden.
- Studenten leren én oefenen sociale vaardigheden zoals luisteren, feedback geven, overleggen, en conflicten oplossen.
- Reflectie op samenwerking.
- Na afloop is er ruimte om terug te blikken op hoe de samenwerking ging. Wat ging goed, wat kon beter?
- Heterogene groepen.
- De groepen zijn vaak zo samengesteld dat ze variatie bieden in niveau, vaardigheden of persoonlijkheden, zodat studenten van elkaar kunnen leren.
Navigatie
- Cursus informatie
- Persoonlijkheid
- Automatiseren
- Pedagogisch handelen
- Prestatie pedagogisch handelen
- De vijf vaardigheden van kounin
- Portfolio
- Growth mindset
- Als studiecoach
- Begeleidingsplan
- Raportcijfer
- Positieve energie
- Boeiende lessen geven
- Betere band met studenten opbouwen
- Technieken
- Laten onthouden
- Motiverende factoren
- Lesvoorbereiding
- Scenariogestuurd format
- Didactisch analysemodel
- Taxonomie van bloom
- Meta cognitieve vaardigheden
- Het VUT model
- Het OUT model
- Het CAR model
- Breinactiviteiten
- Didactisch analyse model
- Persoonlijk ontwikkel en begeleidingsplan
- Urban education
- John hattie
- Johari venster
- Diversiteit
- Hoge verwachtingen
- Onderwijs ontwerpen
- Onderwijs visie software developer
- Formele organisatie MBO
- Kenmerken van samenwerkend leren
- Constructive alignment
- Toetscyclus
- Onderwijsleergesprek
- Toetsen en toetsmatrijs ontwerpen met behulp van een taxonomie
- Validiteit en betrouwbaarheid van toetsen
- Summatief vs formatief
- Summatief toetsen vs formatief handelen
- Betekenis van Cesuur en normering
- Mc4 toetsvragen
- Toetsvragen maken
- Rubric maken en normering
- Beoordelen verwerken analyseren evalueren
- Dyslexie
- Faalangst
- Adhd
- Autismespectrumstoornis
- Loopbaanbegeleiding
- Ruimteverdeling inverventiecontinuum