Onderwijsleergesprek
Een onderwijsleergesprek is een gestructureerd gesprek tussen docent en studenten (of tussen studenten onderling), met als doel het verdiepen van begrip en het stimuleren van actief leren. Het is méér dan alleen uitleg geven — het gaat om samen denken en betekenis geven. Hier zijn vier belangrijke voorwaarden/kenmerken:
- Veilige leeromgeving
- Leerlingen moeten zich veilig voelen om hun mening te geven, fouten te maken en vragen te stellen.
- Actieve betrokkenheid van leerlingen
- Het gesprek is niet alleen eenrichtingsverkeer van de docent; leerlingen doen actief mee met eigen inbreng, vragen en ideeën.
- Doelgerichtheid
- Het gesprek heeft een duidelijk doel dat past binnen het leerproces. Het is geen losse babbel, maar gericht op begrip, verdieping of toepassing.
- Open vragen
- De docent stelt vooral open vragen die uitnodigen tot nadenken, redeneren en meningsvorming — niet alleen vragen met één juist antwoord.
- Luisteren en doorvragen
- De docent luistert echt naar de antwoorden en stelt verdiepende vragen (bijv. "Waarom denk je dat?" of "Kun je een voorbeeld geven?").
- Aansluiten bij voorkennis
- Het gesprek sluit aan op wat leerlingen al weten of ervaren hebben. Zo ontstaat betekenisvol leren.
- Aansluiten bij voorkennis
- Het gesprek sluit aan op wat leerlingen al weten of ervaren hebben. Zo ontstaat betekenisvol leren.
- Interactieve en dialogische sfeer
- Niet alleen de docent, maar ook leerlingen reageren op elkaar. Er ontstaat een dialoog, geen interview.
- Structuur en sturing door de docent
- De docent houdt de regie: bewaakt het doel, vat samen, stuurt bij, en zorgt dat iedereen aan bod komt.
- Tijd om te denken
- Leerlingen krijgen de tijd om over een vraag na te denken voordat ze moeten antwoorden (bijv. via think-pair-share).
- Reflectie en terugkoppeling
- Aan het eind van het gesprek wordt er samengevat of gereflecteerd: wat hebben we geleerd, welke inzichten zijn er ontstaan?
Navigatie
- Cursus informatie
- Persoonlijkheid
- Automatiseren
- Pedagogisch handelen
- Prestatie pedagogisch handelen
- De vijf vaardigheden van kounin
- Portfolio
- Growth mindset
- Als studiecoach
- Begeleidingsplan
- Raportcijfer
- Positieve energie
- Boeiende lessen geven
- Betere band met studenten opbouwen
- Technieken
- Laten onthouden
- Motiverende factoren
- Lesvoorbereiding
- Scenariogestuurd format
- Didactisch analysemodel
- Taxonomie van bloom
- Meta cognitieve vaardigheden
- Het VUT model
- Het OUT model
- Het CAR model
- Breinactiviteiten
- Didactisch analyse model
- Persoonlijk ontwikkel en begeleidingsplan
- Urban education
- John hattie
- Johari venster
- Diversiteit
- Hoge verwachtingen
- Onderwijs ontwerpen
- Onderwijs visie software developer
- Formele organisatie MBO
- Kenmerken van samenwerkend leren
- Constructive alignment
- Toetscyclus
- Onderwijsleergesprek
- Toetsen en toetsmatrijs ontwerpen met behulp van een taxonomie
- Validiteit en betrouwbaarheid van toetsen
- Summatief vs formatief
- Summatief toetsen vs formatief handelen
- Betekenis van Cesuur en normering
- Mc4 toetsvragen
- Toetsvragen maken
- Rubric maken en normering
- Beoordelen verwerken analyseren evalueren
- Dyslexie
- Faalangst
- Adhd
- Autismespectrumstoornis
- Loopbaanbegeleiding
- Ruimteverdeling inverventiecontinuum