De pedagogische driehoek

De pedagogische driehoek is een concept dat de relatie beschrijft tussen drie essentiële elementen in het onderwijs: de leraar, de leerling, en de leerstof. Het benadrukt hoe deze drie factoren met elkaar samenhangen en elkaar beïnvloeden in het leerproces.
De Drie Elementen
- De leraar: Begeleidt, motiveert en stimuleert de leerling in het leerproces. Creëert een veilige leeromgeving en biedt de leerstof op een passende manier aan.
- De leerling: Is de actieve deelnemer in het leerproces en brengt eigen interesses, motivatie en voorkennis mee.
- De leerstof: Het onderwerp of de inhoud die geleerd moet worden. Moet relevant, uitdagend en passend zijn bij het niveau van de leerling.
De Relaties in de Driehoek
De kracht van de pedagogische driehoek zit in de verbindingen tussen deze drie elementen:
- Leraar ↔ Leerling: Vertrouwen, respect en een veilige sfeer staan centraal.
- Leerling ↔ Leerstof: Hoe de leerling de leerstof ervaart, beïnvloed door motivatie en interesse.
- Leraar ↔ Leerstof: De manier waarop de leraar de leerstof presenteert en aanpast aan de behoeften van de leerling.
Visuele Weergave

(Diagram van de leraar, leerling en leerstof)
Navigatie
- Cursus informatie
- Persoonlijkheid
- Automatiseren
- Pedagogisch handelen
- Prestatie pedagogisch handelen
- De vijf vaardigheden van kounin
- Portfolio
- Growth mindset
- Als studiecoach
- Begeleidingsplan
- Raportcijfer
- Positieve energie
- Boeiende lessen geven
- Betere band met studenten opbouwen
- Technieken
- Laten onthouden
- Motiverende factoren
- Lesvoorbereiding
- Scenariogestuurd format
- Didactisch analysemodel
- Taxonomie van bloom
- Meta cognitieve vaardigheden
- Het VUT model
- Het OUT model
- Het CAR model
- Breinactiviteiten
- Didactisch analyse model
- Persoonlijk ontwikkel en begeleidingsplan
- Urban education
- John hattie
- Johari venster
- Diversiteit
- Hoge verwachtingen
- Onderwijs ontwerpen
- Onderwijs visie software developer
- Formele organisatie MBO
- Kenmerken van samenwerkend leren
- Constructive alignment
- Toetscyclus
- Onderwijsleergesprek
- Toetsen en toetsmatrijs ontwerpen met behulp van een taxonomie
- Validiteit en betrouwbaarheid van toetsen
- Summatief vs formatief
- Summatief toetsen vs formatief handelen
- Betekenis van Cesuur en normering
- Mc4 toetsvragen
- Toetsvragen maken
- Rubric maken en normering
- Beoordelen verwerken analyseren evalueren
- Dyslexie
- Faalangst
- Adhd
- Autismespectrumstoornis
- Loopbaanbegeleiding
- Ruimteverdeling inverventiecontinuum