Lesplan schema doel

Lesplan: Greenscreen Video Bewerken met OpenCV (1,5 uur)

Doelgroep

Tweedejaars studenten Software Development (met enige Python-ervaring)

Lesmodel

VUT-model (Voorbereiden - Uitvoeren - Terugkijken)

Lesdoelen

Na deze les kunnen studenten:
  1. Uitleggen wat chroma keying (greenscreen-techniek) inhoudt.
  2. Een greenscreen-video bewerken met OpenCV in Python.
  3. Samenwerken in tweetallen aan een programmeeropdracht.
  4. Reflecteren op hun proces en resultaat.

Lesfasen en Werkvormen

1. Voorbereiden (15 minuten)

Werkvormen: Plenaire instructie Demo greenscreen effect Activerende voorkennis-vraag: "Wat gebeurt er achter de schermen bij een greenscreen?" Activiteiten docent: Leg de lesdoelen uit. Laat een korte greenscreen-video zien en demonstreer het effect. Stel vragen om voorkennis te activeren. Benodigdheden: Beamer / scherm Voorbeeldvideo met greenscreen

2. Uitvoeren (60 minuten)

Werkvormen: Samenwerkend leren (pair programming) Stap-voor-stap opdracht uitvoeren Peer feedback moment halverwege Activiteiten studenten: Volgen van een gestructureerde opdracht in duo's Implementeren van greenscreen-bewerking met OpenCV Halverwege feedback geven aan ander duo Activiteiten docent: Rondlopen, vragen stellen, coachen Geen directe oplossingen geven, enkel richting wijzen Benodigdheden: Startercode in Google Colab Toegang tot voorbeeldvideo's en achtergrondbeelden

3. Terugkijken (15 minuten)

Werkvormen: Korte presentaties Reflectie via Padlet of klassikaal Activiteiten studenten: Resultaten laten zien Reflectievragen beantwoorden:
  1. Wat werkte goed?
  2. Waar liep je tegenaan?
  3. Wat neem je mee voor een volgende keer?
Activiteiten docent: Begeleiden van het reflectiemoment Positieve afsluiting

Differentiatie

  1. Snelle studenten krijgen een verdiepingsopdracht (bv. greenscreen + bewegende achtergrond).
  2. Studenten die vastlopen kunnen gebruikmaken van extra hints in de opdracht of een hulpfunctie oproepen.

Beoordeling (formatief)

  1. Werkende code (output zichtbaar)
  2. Samenwerkingshouding (peer feedback moment)
  3. Reflectie op het proces

Materialen

  1. Startercode in Google Colab (zie onder)
  2. Voorbeeldvideo met groene achtergrond
  3. Achtergrondafbeeldingen en video's (bv. Unsplash of Pixabay)
  4. Handleiding HSV-kleurruimte en OpenCV-functies

Lesvoorbereiding docent

  1. Check of alle links (Colab, video’s) werken
  2. Zorg voor voorbeeldvideo’s (of laat studenten zelf een kort filmpje opnemen)
  3. Test zelf de startercode
  4. Maak een Padlet of whiteboard aan voor de reflectie

Navigatie

« Boilerplate code Chroma key ideetjes »